keskiviikko 24. maaliskuuta 2010

Johtajien ja muiden välinen kuilu

Yle uutisoi tänään: Yli puolet palkansaajista ei tiedä, mitä työnantaja tahtoo

Tutkimuksen mukaan yli puolet suomalaisista ei näe yhteyttä työnantajansa strategian ja käytännön toiminnan välillä. Tutkimuksen tehneen viestintäyhtiön TBWA/Northin johtajan Veli-Pekka Äären mukaan työnantajien pitäisi puhua työntekijöidensä kieltä. Itse lisäisin, että kieli voisi olla vielä sellaista, että asiakkaatkin sen ymmärtävät.

Yrityksissä on aina ollut tapana korostaa (muka) erinomaisuuttaan luomalla hienoja tekstejä, joita kukaan ei ymmärrä, mutta mikä tärkeintä, josta ei jää kiinni. Kukaan ei voi väittää, että olette sanoneet noin, kun lauseet ovat niin ympäripyöreitä, että niissä ei sanota mitään. Jotenkin myös ne johtajat itse kuvittelevat, että on hienompaa käyttää niitä kulloisinkia tyhjiä yritysmaailman trendisanoja kuin konkreettisia ja täsmällisiä sanoja. Jos vaikka asiakkaille tulee sellainen olo, että tuo firma on varmaan pätevä, kun käyttävät noin hienoja sanoja, vaikka niiden merkitys ei avaudukaan.

Olen itse ollut yrityksessä, jossa talon johto määritti brändin nimissä kaikki. Kaikkea kontrolloitiin puhelimeen vastaamisesta alkaen. Vaikka kuinka näki, kuka soitti ja vaikka saman henkilön kanssa olisi jo viisi kertaa päivän aikana puhunut jonkun keskeneräisen asian takia ja vaikka sinunkaupat oli tehty, niin ei. Piti vastata osastolla ja koko nimellä.

Täytyy muuten mainita vielä noista muotisanoista. Kun joku ”johtava yritys” on lanseeranut omassa yrityksessään jotain uutta, niin muidenhan pitää seurata perässä, vaikka ei olisi hajuakaan, mistä on kyse. Kaikissa yrityksissä taitaa olla nykyisin strategia, visio ja missio ja tietenkin arvot. Ongelma on, kuinka niihin saadaan sisältöä. Jotenkin keinotekoiselta tuntuu, jos palveluyrityksen arvoissa lukee ”hyvä palvelu”. No eikö tuo nyt ole itsestään selvää, kun palveluyrityksestä on kyse? Jos tuolla on tarkoitus mustamaalata kilpailijoita, niin ainakaan minuun se ei onnistu, vaan asia saattaakin kääntyä päinvastoin.

Moni on varmaan kuullut hevonpaskabingosta. Vaikka se tuntuu vitsiltä, niin noita sanojahan yrityksissä ihan oikeasti viljellään. Valitettavasti.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti