Mitä yritysten ja yhteisöjen verkkosivujen pitäisi kertoa lukijalleen? No tietenkin toimialan tai toiminnan, ehkä vähän historiaa, yhteystiedot, yhteistyökumppanit, referenssit jne. Auttavatko ne potentiaalista asiakasta valitsemaan itselleen toimittajan tai yhteistyökumppanin, jos yritys tai yhteisö ei ole ennestään tuttu? No eivät varmaan. Miksi ei? No siksi, että ne eivät kerro yrityksen tai yhteisön tästä päivästä. Pitäisi olla uusia ja ajankohtaisia asioita, kertoa, mitä yrityksessä tai yhteisössä nyt tapahtuu.
Kävin hiljattain yhden isohkon urakoitsijan kotisivuilla. Etusivun alareunassa oli:
© Firman_nimi 2005
Mitähän silloin viisi vuotta sitten on tehty? Perustettu kotisivut? Päivitetty viimeksi kotisivuja? Kävin läpi jokaisen alasivun. Yhdelläkään sivulla ei ollut mitään päiväystä. Yhtäkään uutta uutista ei ollut. Onko firma on ollut viimeksi toiminnassa vuonna 2005? No ei sentään, sillä googlaamalla kyseisen firman nimellä löytyi osumia ihan viime aikojen päiväyksilläkin. Joten on firma aktiivinen, vaikka kotisivut ovat passiiviset. Voisi jopa sanoa, että kuolleet.
Kävin myös yhden ison kansainvälisen firman Suomen kotisivuilla. Jotenkin tuo talo kiinnosti minua työpaikan kannalta ja seurasin firman avoimia paikkoja. Ne olivatkin oikeastaan ainoat, mitä noilla sivuilla päivittyi. Kun oikein hakemalla hain jotain, josta pääsisi kiinni, milloin jotain on kirjoitettu, niin ainoa oli firman asiakaslehti nro 3/2009. Oli sitten pakko lukea tuo lehti, jotta selvisi, että kyse oli loppuvuoden 2009 lehdestä, sillä siinä mainostettiin loppuvuoden 2009 tapahtumia.
Firman kotisivuilla ei löytynyt osioita ”Ajankohtaista” tai ”Uutisia”, jotka kertoisivat nopeimmin, että firma on hengissä ja elää.
Olen myös törmännyt uutisiin, joissa voi olla päiväys, mutta ilman vuotta. 24.3. saattaa viitata tämän vuoden maaliskuuhun, mutta voi olla myös maaliskuuta 2009.
Yritysten kannattaisi jo uskoa, että sitä tietoa haetaan nykyisin ihan oikeasti netistä. Omat nettisivut ilman kuranttia tietoa ovat kuitenkin enemmän luotaantyöntäviä kuin sisäänkutsuvia.
torstai 29. huhtikuuta 2010
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti